Fysioterapia ja Kuntoutus Blogi

31. heinäkuuta 2018 11.25

Kuormita, älä kuormitu – syketeknologian avulla tasapainoon

Fysioterapeutin vastaanotolle saapuvilla asiakkailla on usein jokin fyysinen vaiva, jonka syyt voivat olla moninaisia aina epäergonomisesta kuormituksesta tapaturmaisiin loukkaantumisiin. Monen fyysisen vaivan takana jylläävät myös huonot elintavat: nukutaan liian vähän, liikutaan ainoastaan pakolliset siirtymiset, syödään mitä sattuu ja milloin sattuu, ja näiden lisäksi käytetään vielä alkoholia ”rentouttamaan” rankan päivän kuormituksesta. Epäterveelliset elintavat lisäävät vuorokauden aikaista kokonaiskuormitusta, mikä voi pitkässä juoksussa riittämättömän palautumisen seurauksena muuttua pitkittyneeksi stressiksi ja unihäiriöiksi. Stressaantuneena tehdyt valinnat ovat yleensä terveydelle epäedullisia, jolloin oravanpyörä on valmis. Vaivaan on mahdollista tarttua oirespesifein hoitokeinoin, mutta toisinaan asiakkaan kokonaiskuormituksen ja palautumisen riittävyyden tunnistaminen voi edistää kuntoutumista, ennaltaehkäisystä puhumattakaan.

Voimavarat nousuun

Kokonaiskuormitusta ja palautumisen riittävyyttä voi kuvata auton kaasu- ja jarrupolkimen tasapainotteluna. Ihmisellä tasapainoinen vuorokausi koostuu kaasuttamisesta ja jarruttamisesta tarkoituksenmukaisissa tilanteissa, toisin sanoen stressin ja palautumisen tasapainosta. On painettava kaasua, jotta asioita saadaan aikaiseksi, mutta liiallinen kaasupolkimen painaminen ja jarruttamisen laiminlyönti saavat vuorokauden aikaisen kokonaiskuormituksen kasvamaan palautumiseen nähden liian suureksi. Kun kaasuttamista jatketaan pitkään vauhdin hiljentämistä pyytävistä varoitusmerkeistä huolimatta, saattaa poljin jopa hirttää kiinni eikä jarruttaminen enää autakaan toivotulla tavalla.

Stressin ja palautumisen tasapainon saavuttamisen kannalta on tärkeä osata tunnistaa erinäisiä voimavaroja kuluttavia kuormitustekijöitä. Toisaalta olennainen rooli on myös palautumista edistävillä tekijöillä, sillä riittävä palautuminen vie voimavarat takaisin lähtötasolle (kuva 1). Erityisesti unijakson on tarkoitus palauttaa päiväaikaisesta kuormituksesta, mutta esimerkiksi kovatehoinen iltaliikunta tai alkoholi sotkee helposti yöaikaisen palautumisen varsinkin rankan työpäivän tai -viikon päätteeksi (kuva 1: to ja pe). Tällaisissa tilanteissa kehoa huoltava harjoitus, rentoutuminen hyvän elokuvan tai kirjan ääressä tai lasillinen vettä voivat edistää makoisampia unia (kuva 1: ma).

Huono fyysinen kunto ja epäterveelliset ruokailutottumukset heikentävät niin ikään palautumista erityisesti fyysistä työtä tekevillä. Vuorotyöntekijöillä tai aikavyöhykkeiden välillä matkaavilla epäsäännölliset uniajat lisäävät hyvinvointia tukevien valintojen tärkeyttä. Toisaalta riskiryhmään kuuluvat myös 24/7 työtä tekevät esimiehet tai esimerkiksi työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat, jotka pitävät kaasua pohjassa aina nukkumaanmenoon saakka.

Firstbeat blogi - kuva1 voimavarat

Kuva 1. Mitattavan voimavarat vähenivät mittausjakson alussa kuormittavien työpäivien, kovatehoisen iltaliikunnan (to) ja alkoholin nauttimisen (pe) seurauksena. Mittausjakson loppua kohden voimavarat lähtivät jälleen nousuun runsaamman levon ja suotuisampien valintojen vuoksi. Kuormittavien valintojen jatkaminen viikonlopun aikana olisi todennäköisesti jättänyt voimavarat lähtötason alapuolelle.

Asiakkaan ja fysioterapeutin on siis molempien tärkeä tiedostaa jo kuntoutusprosessin alkuvaiheessa, missä mennään. Tasapainon saavuttaminen stressin ja palautumisen välillä voi edistää kuntoutusprosessia niin paremman stressinhallinnan kuin lisääntyneiden voimavarojen myötä. Lisääntyneet voimavarat voivat myös tehostaa asiakkaan motivaatiota ja sitoutumista kuntoutusprosessiin.

Johanna Lehosmaa

Kirjoittaja on fysioterapeutti, joka toimii hyvinvointiasiantuntijana syketeknologiayritys Firstbeatilla. Firstbeatin kehittämä sydämen sykevälianalyysi avaa ikkunan kehoon ja auttaa löytämään tasapainon tekemisen ja levon välillä. Kolme vuorokautta kestävä mittaus osoittaa hyvinvointia tukevat tai kuluttavat elämäntavat ja auttaa löytämään syyt kuormittumisen tai heikon palautumisen taustalla.

firstbeat_lehosmaa_johanna_web_0932

Tutustu Firstbeat Hyvinvointianalyysiin

Firstbeat on kansainvälinen hyvinvoinnin, huippu-urheilun ja kuluttajatuotteiden parissa toimiva yritys, jonka kehittämä sydämen sykevälianalyysi auttaa parantamaan suorituskykyä ja hyvinvointia. Monitieteiseen tutkimukseen perustuva analyysi tuottaa henkilökohtaista tietoa stressistä, palautumisesta ja liikunnan vaikutuksista. Firstbeatin sykeanalytiikkaa hyödynnetään niin urheilumaailmassa, työelämässä kuin kymmenissä kuluttajalaitteissa. www.firstbeat.fi

 

Firstbeat Technologiesin liikuntafysiologi Tiina Hoffman nousee Fysioterapia&Kuntoutus -tapahtuman ohjelmalavalle to 4.10. klo 11.30 aiheenaan "Sykevälivaihtelu – Ikkuna kehon toimintaan ja parempaan hyvinvointiin".

033-firstbeat-press-adobergb-1947


Onko meillä varaa heittää lonkalta?
1.10.2018 Pauliina Tamminen, omahoidon koordinaattori, Luustoliitto

Laadukasta kuntoutusta entistä useammalle
28.9.2018 Ville Tuominen, myyntitiimipäällikkö, Fysioline Oy

Hyvä ergonomia tekee jokaisesta työpäivästä kevyempää
17.9.2018 Henna Lehtonen, avainasiakaspäällikkö, Respecta

Kuntoutus on kokonaisuus >>
20.8.2018 Sanna Mönkkönen

Kuormita, älä kuormitu – syketeknologian avulla tasapainoon >>
31.7.2018 Johanna Lehosmaa, Firstbeat

Kuntoutusteknologialla tuloksiin >>
30.5.2018 Marjo Jännes-Malm, Fysioline

Fysioterapian asiantuntijat kehittävät ammattitaitoaan aktiivisesti >>
16.5.2018 Tiina Mäkinen, Suomen Fysioterapeutit ry